مطالعات تخصصی کانی‌شناسی ایران

پژوهش های بنیادی در شمال شرق و ایران مرکزی

مطالعات تخصصی کانی‌شناسی ایران

پژوهش های بنیادی در شمال شرق و ایران مرکزی

مطالعات تخصصی کانی‌شناسی ایران

آقای دکتر رامین صمدی

نویسندگان

بیکاری نخبگان

 

به نام خدا
در شرایطی که خبر دردناک خودسوزی جوانی به جهت بیکاری شنیده می شود و از سوی دیگر ناشی از سیاست های رها نمودن ظرفیت ورودی تحصیلات تکمیلی شاهد حضور خارج از ظرفیت دانشجویان در دانشگاه ها، بدون در نظر گرفتن آینده شغلی جوانان هستیم، ناگهان در حالیکه بخش بزرگی از نخبگان و دانش آموختگان دانشگاه های کشور بیکار رها شده اند، مجددا سخنان شبهه انگیز معاون علمی و رئیس بنیاد نخبگان مبنی بر بازگشت ۲۶۰۰ نخبه به کشور در ۵ سال گذشته را می شنویم.
در این وضعیت پیچیده عدم اشتغال بخش بزرگی از دانش آموختگان کارشناسی ارشد و دکتری، اینکه تمام توان و ذهنیت مجموعه به ظاهر پشتیبان نخبگی کشور، فقط در پی بازگشت ایرانیان خارج از کشور است، جای شک و شبهه دارد؟
چرا آماری پیرامون حمایت از نخبگان داخلی ارائه نمی کنید؟
اینکه بهترین جوانان و نخبگان کشور را رها تا اجبار به ترک کشور گردند و سپس تمام ظرفیت مجموعه تحت امر برای بازگشت همان نخبگان گذاشته شود، صحیح است؟
بیان عدم مسئولیت دانشگاه در مسئله بیکاری آیا سبب رفع مسئولیت افرادی که با تصمیمات نادرست مسبب افزایش ظرفیت دوره های تحصیلات تکمیلی در کشور بدون توجه به نیاز کشور شده اند، می شود؟
رهاسازی فضای علمی کشور و بروز تخلفات وسیع در بحث پایان نامه نویسی و رساله نویسی توسط افراد در قبال پرداخت مالی تا کجا ادامه خواهد داشت؟
نشستن اشخاصی با حداقل توان علمی و پژوهشی بر روی کرسی های کارشناسی ارشد و دکتری به واقع جز ضرر و نابودی علمی آینده ما، چه نتیجه ای خواهد داشت؟
افتخار بازگشت دانش آموخته دانشگاه های غربی چه منفعتی برای شما دارد که اینچنین پایکوبی می کنید؟! اما برای نخبه متعهد دانش آموخته داخل کشور هیچ ارزشی قائل نیستید؟
چرا تحصیل در خارج را الگوی برتر و دانشگاه داخلی را بی ارزش و فاقد علم جلوه می دهید؟ مگر شما استاد همین دانشگاه نیستید؟ وقتی دانش کافی ندارید، چرا دانشجو می پذیرید و سپس وی را ضعیف و ناتوان جلوه می دهید؟
چرا برای استخدام نخبگان ظرفیتی تعیین نمی گردد؟ اینکه بنیاد نخبگان جوایز جذب در موسسه های علمی و دستگاه های اجرایی را بدون هیچ پشتوانه ای ارائه و فقط نخبه را امیدوار و خانه نشین نماید صحیح است؟
دفاتر متعدد بنیاد در کشور و جوایزی که مکرراً تبلیغ می گردد برای جوان نخبه داخلی چه نتیجه ای داشته است؟
در پایان تا کجا و چه زمانی تمام افتخار و آرزوی مسئول و کارگزار ما، بازگشت دانش آموختگان از دانشگاههای خارج ایران است؟ برای نخبگان و دانش آموختگان داخل کشور برنامه و آینده نگری شما چیست؟

دکتر صمدی

#بیکاری_نخبگان #بیکاری_دانشگاهیان

 

  • گروه زمین آزمون