مطالعات تخصصی کانی‌شناسی ایران

پژوهش های بنیادی در شمال شرق و ایران مرکزی

مطالعات تخصصی کانی‌شناسی ایران

پژوهش های بنیادی در شمال شرق و ایران مرکزی

مطالعات تخصصی کانی‌شناسی ایران

آقای دکتر رامین صمدی

نویسندگان

سرقت علمی

به نام خدا
کپی و سرقت مقاله و پایان نامه!
متاسفانه در سالهای اخیر روند سرقت علمی و کپی برداری از تحقیقات سایر محققین و پژوهشگران در قالب سرقت از مقاله ها، پایان نامه ها و رساله ها رو به فزونی گذاشته است.
در شرایط حاضر به وفور تبلیغات نگارش پایان نامه و مقاله را در فضای مجازی مشاهده می کنیم.
سوال شاخص این است که چرا و چگونه جامعه علمی ما درگیر این فساد علمی شده و از سوی دیگر به رغم تهدید و قوانین به ظاهر کارآمد، ما کماکان شاهد کپی برداری، سرقت و بی توجهی به مالکیت فکری هستیم.
چرا ایده و تحقیقات سایر محققین به سهولت کپی و با نظارت استاد راهنما، مشاور و داور مجددا در جلسه ای دفاع و جشن دانش آموختگی گرفته می شود؟!
در حالت ایده آل بایستی ۳۰ درصد از محصلین وارد دانشگاه شوند که اگر این اتفاق بیفتد قاعدتاً  هم دانشجوی با کیفیت وارد دانشگاه می‌شود و هم اساتید کارآزموده استخدام می‌شوند و دیگر شاهد گسترش ۲-۳ هزار دانشگاه در کشور نخواهیم بود.
از سوی دیگر زمانی که ظرفیت کارشناسی ارشد و دکتری را بدون ضابطه افزایش می دهیم، هیأت علمی ما زمان استانداردی که بایستی بین دانشجویان خود تقسیم نماید را ندارد و از آن سو نظارت کمتر سبب تخلف و تقلب می گردد.
 قطعا این تعداد دانش آموخته مقطع دکتری که وجود دارد بی‌رویه بوده و بیش از نیاز کشور است. در واقع ما نیازمند کارشناس زبده هستیم و نیاز به کارشناسی ارشد و دکتری بسیار کم است. یکی از راهکارهای جدی در این زمینه برای اینکه بازار مقاله و پایان‌نامه فروشی برطرف شود این موضوع نیست که به صورت چکشی عمل کنیم و یا با اقدامات ضربتی توسط پلیس موضوع را برطرف کنیم چرا که این اتفاق ممکن نیست.

روش منطقی این است که جذب دانشجویان هدایت شده باشد، دانشجویانی که واقعاً عاشق علم و تحقیق هستند بتوانند وارد دانشگاه شوند و از آن سو لزومی ندارد تمامی دانشگاه‌ها بدون امکانات و هیات علمی کافی دانشجوی مقطع ارشد و دکتری پذیرش کنند. وقتی دوره های کارشناسی ارشد و دکتری بدون هماهنگی و بدون نیاز ایجاد می کنیم افراد کم توانی وارد دانشگاه می شوند که دانشجویانی شایسته نخواهند بود و اساتیدهم قاعدتاً شایسته نیستند و در مجموع، نظام آموزش عالی توانا ‌و کیفیت گرا نخواهیم داشت  که نتیجه این نظام علمی تقلب و پایان نامه نویسی و کپی تحقیقات سایرین و در واقع فریبی علمی خواهد بود.
انشالله دوره های تحصیلات تکمیلی بر اساس نیاز جامعه و با شایسته محوری برگزار شود.

دکتر صمدی

#تقلب_علمی #سرقت_علمی #پلاگریسم #پلاجیاریسم #پلاجریسم #دکتر_رامین_صمدی #دکتر_صمدی
#Plagiarism
 #Stop_Plagiarism

  • گروه زمین آزمون